Kraków – miasto uniwersytetów i literatury

Park imienia Wisławy Szymborskiej- otwarty w 100 lecie urodzin poetki i w Roku Wisławy Szymborskiej; Collegium Maius –Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego, Stare Miasto, gołębie i MY; Kościół Mariacki, Wawel i Kopiec Kraka- wspaniała zabawa i nauka w jednym. Pełni Radości i zachwytu prezentujemy naszą relację z naszej niesamowitej wycieczki.

Z inicjatywy Szkolnego Klubu Literackiego i jego opiekuna p.Marzeny Janusz  zorganizowano dla zainteresowanych uczniów wycieczkę edukacyjną do Krakowa. Nas szczególnie ciekawił nowo otwarty Park imienia Wisławy Szymborskiej, który powstał w 100 rocznicę urodzin poetki –Noblistki –Wisławy Szymborskiej. Uznaliśmy, że odwiedzenie miasta, które szczególnie ukochała poetka będzie doskonałym sposobem na podsumowanie naszych działań w związku z obchodami roku Wisławy Szymborskiej. Pragnęliśmy zobaczyć na własne oczy słynny mural z wierszem ,,Nic dwa razy się nie zdarza’’, zaprojektowany przez grafików Medicine, chcieliśmy w pełnym słońcu czytać te znane nam słowa razem i cieszyć się tą chwilą. Pozostaliśmy pod wielkim wrażeniem tego miejsca – zielono-błękitnego ogrodu, w którym na równych prawach wyrosło mnóstwo gatunków drzew, krzewów, kwiatów i  kilkanaście wierszy. Spacerując alejkami parku natrafiliśmy na mnóstwo artefaktów, związanych z biografią twórczą poetki.

Widzieliśmy ściankę, gdzie różnego rodzaju instalacje opisywały ulubione przedmioty z mieszkania poetki. Ruchome  tablice ze słowami i obrazami –posłużyły nam do własnych prób literackich. Ambitni uczniowie próbowali tej sztuki także w języku angielskim . W tej sztuce-poetyckiej- przodowały Marysia i Gabriela z 8a/ Brawo Dziewczyny.

Kolejnym zadaniem uczestników spaceru było odszukanie w parku ukrytych wersów i złożenie z nich jednego z najbardziej znanych wierszy poetki pt ,,Możliwości’’

Kolejno ruszyliśmy szlakiem historyczno-uniwersyteckim i znaleźliśmy się na ulicy Gołębiej, a po chwili w Collegium Maius. Wiecie na pewno, że Akademia Krakowska to pierwszy uniwersytet w Polsce, powstały w 1364 roku. Tu zdobywał swoje wykształcenie m.in. Mikołaj Kopernik, a w muzeum Uniwersytetu znajduje się wiele pamiątek związanych ze słynnych astronomem.

Tu też –już w Uniwersytecie Jagiellońskim –studiowali Karol Wojtyła – później papież Paweł II ; Wisława Szymborska – po latach Noblistka w dziedzinie literatury. Widzieliśmy pierwszą salę wykładową uniwersytetu z  pięknym mottem PLVS RATIO QVAM VIS, co oznacza

Więcej znaczy rozum, niż siła.

Oczywiście spędziliśmy chwilę na Starym Rynku w Krakowie. Wykonaliśmy pamiątkowe zdjęcie na tle Kościoła Mariackiego. Następnie powędrowaliśmy na Wawel, by podziwiać Kaplicę Zygmuntowską i dziedziniec Zamku.

Na koniec wspięliśmy się na Kopiec Kraka i spojrzeliśmy na Kraków z lotu ptaka.

To był wspaniały czas. Czuliśmy się ze sobą wyjątkowo dobrze.

PS Serdeczne podziękowania kierujemy do Taty Aleksandry Karbarz z 7a i jeszcze raz dziękujemy za bezpieczny dowóz nas na miejsce, wspaniałe towarzystwo oraz bezinteresownie ofiarowany czas.