Jednym z kolejnych efektów realizacji projektu Zagranicznej mobilności edukacyjnej uczniów i kadry edukacji szkolnej ,,The school with a window on the world’’ jest przygotowany przez nauczycieli- uczestników projektu e-book z opisem metody Clil oraz scenariuszami zajęć i kartami pracy. Zadanie zostało zrealizowane w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego Plus.
CLIL – Content and Language Integrated Learning, czyli zintegrowane kształcenie przedmiotowo –językowe to metoda zakładająca połączenie realizacji dwóch celów uczenia się –opanowania treści przedmiotu i języka obcego.
Metoda ta jest przykładem nauki przez działanie, dzięki niej nauczane treści merytoryczne i językowe łączą się i znajdują bezpośrednie zastosowanie w praktyce. Z jednej strony takie zintegrowane nauczanie pomaga w opanowaniu treści programowych przekazywanych za pomocą języka obcego, ale z drugiej strony prowadzi ono do doskonalenia umiejętności językowych.
Co do zasady uczniowie realizują podstawę programową konkretnych przedmiotów posługując się mową ojczystą i językiem angielskim. Dzięki poznawaniu słownictwa specjalistycznego w języku angielskim uczniowie osiągają także ponadnarodowe umiejętności, które mogą decydować w przyszłości o ich konkurencyjności na rynku pracy.
Efektywność stosowania CLIL wynika, m.in:
– ze zwiększenia motywacji do pracy i nauki języka angielskiego przez tematy bazujące na wiedzy i zainteresowaniach uczniów,
– pokazuje wykorzystanie znajomości języka angielskiego w różnych sytuacjach komunikacyjnych
-wykorzystuje różnorodne kanały sensoryczne
-angażuje do pracy zespołowej
– sprzyja rozwijaniu kreatywności
-służy integracji międzyprzedmiotowej
-pozwala na wykorzystanie nabytych umiejętności w realizacji projektów w grupie międzynarodowej
W największym uproszczeniu CLIL to uczenie się języka i jeszcze innego przedmiotu jednocześnie.
Głównym celem nie jest jednak opanowanie słownictwa czy nowych struktur językowych, ale tzw. content, czyli treść. Metoda CLIL dobrze się sprawdza w każdej dziedzinie wiedzy i można ją dostosować do indywidualnych zainteresowań uczniów.
Wierzymy ,że opanowanie języka drugiego języka na poziomie komunikatywnych to jeden z najlepszych prezentów, jakim szkoła podstawowa może obdarzyć ucznia. Niech to będzie na początku chociaż słowniczek, zawierający kilkanaście wyrazów w języku angielskim lub krótki film w języku angielskim – tematycznie związany z lekcją danego przedmiotu.
Autorkami prezentowanych scenariuszy zajęć są : Marzena Janusz, Dorota Zagulska, Agnieszka Kawa,
Iwona Gamracka-Kaczor, Grażyna Termena, Monika Kuligowska, Beata Paterek, Anna Dąbrowicz, Aneta Trzpis.
Według prezentowanych scenariuszy zajęć odbyły się lekcje otwarte w klasach od I- III oraz IV- VIII
CLIL polecany jest przez Komisję Europejską jest coraz chętniej stosowany w szkołach na każdym etapie edukacyjnym, szczególnie ze względu na swoją skuteczność w procesie promocji nauki języków obcych. Warto doskonalić warsztat pracy nauczycieli i wpisać tę metodę do kręgu zainteresowań nauczycieli.