Klasy VIa i VI b przekonały nas, ze czytanie może stać się wielką przygodą. Tym razem uczniowie w szkolnej bibliotece odnaleźli,, Listy z podróży po Ameryce ‘’ Henryka Sienkiewicza, a potem dotarli do miasta Antylopy w stanie Texas ..Stamtąd relacjonowali na żywo występ Ostatniego Potomka Czarnych Wężów …
Zadania lekturowe rozpoczęliśmy od poszukiwania informacji na temat tekstu ,,Sachem”. Stąd zrodziło się nasze zainteresowanie Indianami i ich kulturą. Zastanawialiśmy się, dlaczego tak waleczni, podziwiani przez wielu Indianie nigdy nie stworzyli własnego narodu . Zadawaliśmy pytania o to, kto jest winien, temu , że tytułowy sachem nie zachowuje się jak prawdziwy wódz, a jego wielkość tworzą tylko atrybuty stroju. Rozpoznaliśmy w tekście różne odcienie ironii i przekonaliśmy się, że lektura tej noweli wymaga od czytelnika przenikliwości i uwagi. Wiemy, jak ważne jest poczucie tożsamości narodowej, tworzenie wspólnoty. Stąd w cyklu naszych zajęć znalazły się zabawy integracyjne, ćwiczenia spostrzegawczości i analizy słuchowej- nagradzane znakiem ,pióra’’. Ostatnim elementem gry było opracowanie Odezwy, przyznającej wszystkim narodom Prawo do wolności. Żałowaliśmy, że nadal we współczesnym świecie widoczne są konflikty narodowościowe. Pragniemy , by każdy naród mógł cieszyć się wolnością, a nasi rówieśnicy z krajów, w których toczy się wojna , odnajdą wkrótce spokój i będą mogli się bezpiecznie uczyć. To była ważna lekcja.