Jak sprawić, by uczniowie chętnie sięgali po lektury ? Jak przybliżyć im głównego bohatera opowieści, by chcieli w nim zobaczyć siebie samego? Jak przejść drogę od pajacyka do wspaniałego człowieka? Historia Pinokia nadal rozśmiesza i uczy. Zobaczcie, jak wyglądały lekcje z Pinokiem w klasie 4a.
Uczniowie poznawali na lekcjach języka polskiego słynną historię Pinokia w niezwykły sposób. Na początku czytaliśmy wybrane fragmenty lektury i zastanawialiśmy się , jak dalej potoczy się przygoda bohatera. W ten sposób ciekawość została rozbudzona. Pozostawiony na blacie ławki kawałek drewna, patyka…; gruszka, serce i elementarz, mapa i napis Pole Cudów także wzmagały ciekawość młodych czytelników.
Rozmowa o lekturze stawała się coraz bardziej interesująca i budziła wiele komentarzy, czasem refleksji. Nie mogliśmy się nadziwić, jak bardzo Pinokio potrafił być nieznośny, niegrzeczny. Wstydziliśmy się za niego, kiedy był leniwy i krnąbrny, brzydko odpowiadał Tacie ; nie słuchał dobrych rad Błękitnej Wróżki i Gadającego Świerszcza. Wiedzieliśmy, że ucieczka ze szkoły i pobyt w Zabawkonii – krainy lenistwa i wiecznej zabawy nie skończą się dobrze dla pajacyka.
Wierzyliśmy jednak, że drewno z jakiego materiału został wystrugany Pinokio jest w swej naturze ciepłe. Zatem i w Pinokiu drzemie ukryte dobro. I rzeczywiście Pinokio przechodzi przemianę; uczy się kochać ojca, troszczy się o Wróżkę, uczy się być pracowitym i pilnym. Zaczyna się uczyć i czerpie ze zdobytej wiedzy radość.
Podczas cyklu lekcji o Pinokiu utrwaliliśmy cechy baśni jako gatunku, uczyliśmy się pisemnie wyrażać swoje opinie i je uzasadniać, opisywaliśmy Pinokia i pisaliśmy list, w którym gratulowaliśmy mu przemiany. Jedną z lekcji pisarskich odbyliśmy w pracowni informatycznej ! Najciekawsze wydarzenia lekturowe wg uczniów to jednak rozegranie gry o złote cekiny ,,Serce pajacyka” – rodzaj quizu wiedzy o lekturze oraz badanie właściwości drewna w odniesieniu do cech charakteru Pinokia. Potem projektowanie pamiątkowej tabliczki, w której każdy z uczniów notował datę spotkania z Pinokiem i swoje postanowienie, by stawać się coraz dojrzalszym, uczynnym i pełnym miłości człowiekiem.
Brawo 4a.
PS Jeden z uczniów wcielił się nawet w Pinokia, a jego strój zachwycił wszystkich.
Lekcje odbyły się w ramach realizacji Innowacji pedagogicznej: Czytanie –dodaj do ulubionych! Autorką innowacji jest nauczycielka języka polskiego pani Marzena Janusz.