Jak skutecznie zachęcić uczniów do czytania? Istnieje wiele sposobów. Tym razem na lekcjach języka polskiego rozegraliśmy Grę o Plac Broni na motywach słynnej powieści Ferenca Molnara. Pomysł bardzo spodobał się uczniom. Gra wywołała wiele emocji i stała się okazją do popisania się znajomością treści utworu. Uczniowie poradzili sobie znakomicie.
O tym, że czytanie to jedna z ważniejszych umiejętności, którą zdobywają uczniowie w szkole nie trzeba nikogo przekonywać. Czytanie wpływa na rozwój wielu funkcji i poznawczych, i emocjonalnych. W mózgu dziecka uruchamia nowe połączenia między neuronami, dzięki czemu dziecko uczy się szybciej i efektywniej. Rozwija pamięć i wyobraźnię. Wpływa na umiejętność współodczuwania, przyśpiesza rozwój inteligencji emocjonalnej. Poprawia koncentrację uwagi.
Jak w dobie gier komputerowych i kultury obrazkowej wyzwolić wśród uczniów radość czytania ? To zadanie staje się coraz trudniejsze. Tym razem jednak się udało. Uczniowie na kilka dni przed planowaną grą, losowali nazwę swojej drużyny – Zielono-czerwonych, czyli chłopców z Placu Broni i Czerwonych- Chłopców z Ogrodu Botanicznego. Uczniowie wykonali flagi drużyn, przygotowali rekwizyty i elementy stroju, tak by jak najbardziej odtworzyć realia dziewiętnastowiecznego Budapesztu. Na planszach do gry uczniowie umieścili elementy, związane z opisem placu Broni, m.in. Tartak i Budkę Słowaka; twierdze, wozownię, flagę (…), drzewa morwowe.
Stratedzy podejmowali decyzję o wyborze współrzędnych tak ,by ,,odnaleźć ‘’ miejsca Placu oznaczone przez przeciwników. Tu rozgrywka przypominała znaną wszystkim grę w statki.
Zajęcie pól specjalnych następowało jednak po udzieleniu poprawnej odpowiedzi na wylosowane przez kapitana gry pytanie, dotyczące treści lektury.
Gra zakończyła się sprawiedliwym remisem. Kapitanowie drużyn oddali sobie honory i podali sobie dłoń. Kolejne lekcje z lekturą to rozmowa o ważnych wartościach – honorze, przyjaźni, bohaterstwie, radości zabawy, ale i poczuciu obowiązku, umiłowaniu Ojczyzny. Nie można było przecież nie wspomnieć o kontekście historycznym, w którym powstała książka ,,Chłopcy z Placu Broni ’’
To były niezapomniane lekcje.
Marzena Janusz
Nauczyciel języka polskiego, autorka Innowacji metodyczno – programowej Czytanie – dodaj do ulubionych!