Cele i zadania świetlicy szkolnej
- Zapewnienie wychowankom zorganizowanej opieki przed zajęciami lekcyjnymi i po nich.
- Ujawnianie i rozwijanie różnorodnych zainteresowań i uzdolnień poprzez organizowanie różnorodnych zajęć w tym zakresie.
- Organizowanie zajęć i gier sportowych mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny uczniów.
- Wyrabianie umiejętności nawiązywania prawidłowych relacji z rówieśnikami oraz pracownikami szkoły.
- Kształtowanie nawyków kultury życia codziennego.
- Kształtowanie nawyków higieny i czystości oraz upowszechnianie zasad kultury zdrowotnej.
Zadania i cele świetlicy realizowane są poprzez następujące rodzaje zajęć:
- zabawy i gry świetlicowe
- zajęcia artystyczne: plastyczne, muzyczne, małe formy teatralne
- zajęcia rozwijające intelekt: czytelnictwo, opowiadanie baśni i legend, oglądanie programów telewizyjnych, filmów, rozrywki umysłowe
- zajęcia sportowe i rekreacyjne: gry i zabawy ruchowe, wycieczki
- zajęcia wspomagające proces nauczania- pomoc uczniom w odrabianiu zadań domowych,
- organizowanie pomocy koleżeńskiej.
następujące zasady:
- dostosowanie zajęć do potrzeb i zainteresowań uczniów oraz ich możliwości psychofizycznych
- dobrowolności uczestnictwa w zajęciach
- atrakcyjności zajęć
- wszechstronnej aktywizacji uczniów
- ukierunkowywania aktywności dzieci
następujące metody:
- aktywizujące („burza mózgów”, gry i zabawy dydaktyczne, improwizacje)
- słowne (pogadanki, rozmowy, opowiadanie bajek, baśni, przygód, historyjek, praca z książką i czasopismem)
- oglądowe (oglądanie filmów, bajek, programów telewizyjnych dla dzieci),
- zajęć praktycznych (prace plastyczne i techniczne z zastosowaniem rożnych technik, zabawy konstrukcyjne)
- zajęć ruchowych (gry i zabawy r ruchowe, zajęcia rytmiczne).
Prawa i obowiązki wychowanków świetlicy
Wychowanek ma prawo do:
- właściwie zorganizowanej opieki, zapewnienia warunków bezpieczeństwa podczas zajęć.
- życzliwego i podmiotowego traktowania,
- swobody wyrażania myśli i przekonań,
- rozwijania swoich zainteresowań i uzdolnień,
- korzystania z pomocy dydaktycznych, gier, sprzętu audiowizualnego będącego na wyposażeniu świetlicy.
Wychowanek jest zobowiązany do:
- współpracy w zakresie wychowania,
- przestrzegania zasad kultury współżycia,
- pomagania słabszym,
- dbałości o ład i porządek, uczestniczenia w pracach porządkowych,
- poszanowania sprzętu znajdującego się w świetlicy,
- ponoszenia odpowiedzialności za własne postępowanie.
Nagrody wobec wychowanków
- Wyróżnienie przez wychowawcę świetlicy lub klasy.
- Pochwała udzielona w obecności wychowawcy klasy.
- Osoby wykazujące się wyjątkową aktywnością i pracą na rzecz świetlicy będą nagradzane oceną wzorową z zachowania oraz drobnym upominkiem.
Konsekwencje wobec wychowanków
- Upomnienie przez wychowawcę świetlicy.
- Nagana udzielona w obecności wychowawcy klasy.
Reguły zachowania w świetlicy szkolnej
-
- Nie wychodzimy z sal świetlicowych bez pozwolenia wychowawcy, nie oddalamy się od grupy w czasie spacerów i zabaw na boisku szkolnym.
- Używamy form grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam.
- W trakcie wspólnych rozmów, gdy mówi jedna osoba, uważnie słuchamy, nie przerywamy.
- Każdy ma prawo w sposób kulturalny przedstawić swój punkt widzenia.
- Wypowiedzi innych osób nie oceniamy i nie krytykujemy.
- Pomagamy sobie wzajemnie.
- Nie przeszkadzamy koleżankom, kolegom i nauczycielom podczas prowadzonych zajęć oraz w czasie odrabiania prac domowych.
- Dbamy o estetyczny wygląd sali, nie niszczymy sprzętu, zabawek, gier.
- Po skończonych zajęciach, zabawie, posiłku porządkujemy swoje otoczenie.
- Spełniamy prośby i polecenia wychowawców.
- Przed posiłkiem myjemy ręce.
- Pamiętamy o bezpieczeństwie własnym i innych.