Od lutego do maja 2021 uczniowie naszej szkoły wzięli udział w Ogólnopolskim projekcie eTwinning ,,Legendy Miejskie’’. W projekcie reprezentowaliśmy legendy naszego miasta i regionu. Sami byliśmy zdziwieni jak wiele pięknych podań udało nam się wytropić całkiem niedaleko nas. Dlaczego to takie ważne dla nas …, bo w legendach odbija się miejsce, w którym żyjemy; język jego mieszkańców; historia i pamięć o dawnych czasach, tradycjach i zwyczajach. Legendy są żywe nadal, bo czytane dzisiaj stają się częścią nas.
To był nasz pierwszy projekt eTwinning. Zainteresowani działaniem uczniowie klas 4a, 5a oraz 6c pod kierunkiem nauczyciela języka polskiego p. M.Janusz starannie przygotowywali się do zadań projektowych. W pierwszej fazie projektu uczyli się korzystać z narzędzi eTwinning, uczyli się zasad netykiety oraz odpowiedzialnego, z poszanowaniem praw autorskich, wykorzystania zasobów internetu. Poznali podstawowe rodzaje licencji i uczyli się z nich korzystać. Wielką przyjemnością było dla nas poznawanie kolegów i koleżanek ze szkół partnerskich z Warszawy, Gdyni, Zalesia, okolic Gdańska. W czasie pandemii – kiedy niebezpiecznie było się swobodnie przemieszczać i spotykać – my nawiązaliśmy wiele ciekawych znajomości; podróżowaliśmy w czasie i przestrzeni. W trakcie projektu nauczyliśmy się poszukiwać źródeł legend naszego regionu, a interdyscyplinarność przedsięwzięcia pozwalała na rozwijanie wiedzy i umiejętności z różnych przedmiotów; nie tylko języka polskiego, ale i geografii, historii, informatyki, plastyki. Uczniowie rozwijali ponadto umiejętności kluczowe; planowali swój proces uczenia i decydowali o obszarach wiedzy, które jeszcze wymagały uzupełnienia, czy też poszerzenia. Uczyli się od siebie, w ten sposób poznawali legendy nie tylko swojego regionu, ale też podania niemal z całej Polski. W toku pracy nad projektem powstało wiele pięknych wizualizacji tekstów legend; interaktywnych e-booków ,do których uczniowie nagrywali projektowany przez siebie tekst. Wykazali się umiejętnością twórczego myślenia i współpracy. Nabytą wiedzę mogli sprawdzić w toku gier interaktywnych, w aplikacjach Gennial.ly, Kahoot, Wordwall, czy nawet w legendowym escape roomie. Przygoda z projektem bardzo nam się podobała. Jak bardzo – przekonajcie się sami – oglądając galerię projektu. Zachęcamy Was do udziału w quizie, który przygotowaliśmy na podstawie legend naszego regionu.
Powodzenia.